Kannattaako sosiaalisen median ylläpito ulkoistaa?
Tämä on kysymys, jota yritykset usein miettivät. Mitä hyötyä sosiaalisen median ulkoistamisesta siis on? Tässä neljä kohtaa, jotka kannattaa huomioida sosiaalisen median ulkoistamista pohtiessa.
Oman ajan tehokas käyttö
Pohdi ensin omaa työtaakkaasi; onko kalenterissasi tarpeeksi tyhjää tilaa sosiaalisen median strategian suunnittelulle, päivittämiselle ja mittaamiselle, sisällön suunnittelulle, tuottamiselle, editoinnille ja julkaisulle vai olisiko aikasi tuottavampaa jossakin muussa tehtävässä? Mikäli somen laadukkaaseen tekemiseen on aikaa ja resursseja sekä osaamista, voi sosiaalisen median tekeminen itse olla hyväkin vaihtoehto.
Usein yrittäjien tai markkinoinnin päättäjien aika menee moneen muuhun asiaan, jolloin sosiaalisen median päivittäminen jää pakolliseksi pahaksi ja pahimmillaan kokonaan pois; julkaistaan kuvapankkikuvia ja kopioidaan tekstit verkkosivujen tuoteteksteistä. Tällainen tekeminen ei valitettavasti nykypäivänä riitä, vaan vaaditaan vankkaa kohderyhmäymmärrystä, oman brändin positiointia somessa sekä korkealaatuista ja ajankohtaista sisällöntuotantoa.
Myyvä ja relevantti sisältö
Sisällöntuotannolla on kaksi tärkeää tehtävää; nostaa brändiarvoa (joka mahdollistaa myynnin tulevaisuudessa) sekä tuoda myyntiä (joka mahdollistaa toiminnan nyt). Näiden huomioiminen vaatii vankan sosiaalisen median strategian, jossa huomioidaan tavoitteenne, kohderyhmänne kiinnostuksen kohteet, brändinne positiointi sekä visuaalinen ilmeenne. Harkittuun strategiaan tarvitaan usein sekä yrityksen markkinointipäättäjän, että sosiaalisen median ammattilaisen kokemusta ja osaamista.
Ammattilainen seuraa sosiaalisen median alati muuttuvia trendejä jatkuvasti ja osaa reagoida tarvittaessa nopeasti muutoksiin. Vaikka strategia olisi luotu hyvin, ovat trendit silti tärkeä ja relevantti osa sosiaalisen median markkinointia.
Korkea laatu ja ammattimaisuus
Ammattimaisella sisällöntuottajalla on strategisen suunnitteluosaamisen lisäksi vahva visuaalinen näkemys sekä kyky tuottaa sisältöjä, joista kuluttaja huomaa korkean laadun ja kiinnostavuuden. Nykyään nopeasti otetut kuvat tai suunnittelematon tekeminen harvoin toimivat, vaan sosiaalisen median kuluttajat odottavat korkeaa laatua. Sosiaalisessa mediassa pätee hyvin kahden sekunnin sääntö; mikäli sisältö ei kahdessa sekunnissa kiinnosta kuluttajaa, hän selaa sen ohi.
Laadukkaalla ja ammattimaisella sisällöllä tuomme myös esille yrityksenne luotettavuutta ja brändiä tyylikkäällä tavalla. Yhtenäisellä ja korkealaatuisella visuaalisella ilmeellä viestimme osaamista, vahvaa brändiä ja asiakaslähtöisyyttä.
Säännöllisyys ja johdonmukaisuus
Kun sisällöntuotanto on ulkoistettu ammattilaiselle, voit luottaa siihen että yrityksesi näkyy potentiaalisille asiakkaillesi säännöllisesti ja johdonmukaisesti. Näin sosiaalisen median kanaviin ei tule pitkiä julkaisutaukoja, eivätkä asiakkaasi joudu pohtimaan, onko yrityksesi enää aktiivinen. Säännöllinen ja johdonmukainen, strategiaan perustuva, sosiaalisen median sisällöntuotanto tuo myyntiä niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä, nostaa asiakkaidesi luottamusta ja ostouseutta. Harva asiakas ostaa yritykseltäsi ensinäkemältä -tämän vuoksi onkin ehdottoman tärkeää, että näkyvyys on tasaista ja viesti pysyy yhtenäisenä.
Entä milloin sosiaalisen median ylläpitoa ei kannata ulkoistaa?
Jos yritys on vahvasti henkilöitynyt juuri sinuun ja omaan tekemiseesi, olet itse todennäköisesti paras sisällöntuottaja. Esimerkiksi parturi-kampaajille voi olla kaikkein tehokkainta ottaa laadukkaat ennen-jälkeen kuvat itse ja jakaa omaa matkaa yrittäjänä sekä omia hiusfilosofioita itse kuvatuilla videoilla.
Tee tämä nopea testi ja selvitä, kannattaisiko yrityksenne sosiaalinen media ulkoistaa!
Onko teillä määrättyä henkilöä, joka huolehtii sosiaalisen median markkinoinnistanne?
Riittääkö oma aikanne ja osaamisenne useaan laadukkaaseen postaukseen viikoittain?
Onko teillä strategista näkemystä ja kokemusta sosiaalisen median tuottamisesta myyvästi ja brändiä kasvattaen?
Pystyttekö tuottamaan sisältöä tasaisesti läpi vuoden sesongista ja ajankohdasta riippumatta?
Mikäli vastasit useampaan kohtaan “ei”, on sosiaalisen median ulkoistamisesta teille varmasti hyötyä!
Lähetä meille sähköpostia, niin kerromme lisää siitä, miten voimme juuri teitä auttaa.
hei@mpcreatives.fi